Film „Páni kluci“ v Levíně

Tento článek byl převzat s laskavým svolením organizátora akce, pana Radka Kubaly.

Nádraží v Levíně a film „Páni kluci“ natočený v létě roku 1975 na železniční trati Velké BřeznoVerneřice Úštěk, zrušené 27.května 1978

Původní plakát, který se dával do vitríny s fotkami.

Popis natáčení filmu

Nádražní budova v Levíně byla opatřena ozdobným bedněním (viz foto),

 

do traťového příkopu byl instalován drátovod k závorám (viz foto)

 

a ke vstupním dveřím dopravní kanceláře byla postavena „Liberta“ k ovládání závor. I název stanice se měl změnit na Zaječí, nakonec díky odporu místních obyvatel obce zůstalo u Levína. V té době však už byl problém sehnat dobovou provozuschopnou parní lokomotivu s vozy, kterou nakonec tvořila parní lokomotiva 310.134 (Vlkava) z cukrovaru Mnichovo Hradiště, osobní vůz BCi z Dubnice nad Váhom a služební vůz z Prahy. Po složení historické soupravy se mohla parní lokomotiva 310.134 vydat vlastní silou z Mnichova Hradiště do České Lípy a pak do Úštěku a Levína. Ke slovu přišli barrandovští řemeslníci, aby soupravu přizdobili. Parní lokomotiva dostala jméno Vlkava, osobní vůz označení II. a III. třídy, protože pan doktor coby honorace nepojede na dřevě. Nejvíc se změnil starý uherský náklaďák. Nástavba na střeše a mosazná písmena z něj udělaly „pravý hitlák“ české komerciálky. V pondělí 11. srpna roku 1975 v osm hodin ráno stál na nádraží v Levíně opravdový osobní vlak s parní lokomotivou (viz foto).

 

Začíná první natáčecí den českého filmu „Páni kluci“. Námětem filmu byla literární předloha Marka Twaina Dobrodružství Toma Sawyera. Po několik srpnových dní žilo nádraží duchem přelomu 19. a 20. století. Pravidelný provoz na lokálce motorovým vozům M131.1 natáčení nevadilo. Natáčení probíhalo v pauzách mezi pravidelnými vlaky a vždy, když se blížil čas pravidelného spoje přejela historická souprava ze zastávky Levín do stanice Lovečkovice, kde se mohla potkat hned se dvěma motorovými vozy směřujícími do Verneřic, Velkého Března nebo Úštěku (viz foto).

 

Posledním filmovacím dnem na lokálce byl čtvrtek 14. srpna 1975 a výsledek? Ten určitě stojí za to. I když rok výroby prozrazuje dnes už svou historickou hodnotu, je na co se dívat, proto Vám tento film Elektrotechnické muzeum Zubrnice doporučuje ke shlédnutí.

Tomáš (Michal Dymek) na šlapací drezíně, nádraží v Levíně

Tomáš (Michal Dymek) na šlapací drezíně, nádraží v Levíně

Režie: Věra Plívová – Šimková, Drahomíra Králová

Kamera: Emil Sirotek

Hudba: Petr Hapka

Scénář: Vít Olmer

Hrají:

Tomáš – Michal Dymek

Blanka – Magdalena Reifová

Hubert – Petr Voříšek

Jožka – Petr Starý

Štrůdl – Bohumil Luxík

Strýček Václav – Karel Augusta

Tetička Apolena – Iva Janžurová

Strojvůdce Patočka – Josef Laufer

Pan řídící – Petr Nárožný

Pan učitel – Josef Somr

Pouliční brusič – Jiří Lábus

Drogista – Karel Dellapina

Popis jednoho natáčecího dne na lokálce:

Ze zatáčky se ozývá supění parní lokomotivy táhnoucí lokálkový vlak do strmého kopce. Před přejezdem polní cesty zazní varovné zapísknutí. Po cestě běží kluk (Tomáš), mává rukama a přeskakuje dřevěnou závoru na koleje.

„Pane Patočka, zastavte, zastavte!“

Strojvůdce zahlídne kluka běžícího po kolejích proti lokomotivě. Z komína sací brzdy vyletí sloup bílé páry a mísí se s černým kouřem.

„Co je? Co se dějě?“

„Je středa přece! Pan doktor jede dneska do města!“

Strojvůdce se praští do čela:

„A sakra! Málem bych na to zapomněl!“

Vlak stojí u přejezdu a po pěšině přichází vážným krokem pan doktor v buřince. Vedle něho jde hospodyně a nese panu doktorovi stoličku, aby na neobvyklém nástupišti mohl pohodlně vylézt do osobního vozu. A pak se lokomotiva se dvěma vozy dává znovu do usilovného pochodu tichým údolím vzhůru pod levínský hrad. Jenže za deset minut už je zase dole pod zatáčkou, vyráží k přejezdu, kluk běží a mává rukama a přeskakuje závoru ….. Znovu a ještě jednou se vlak šplhá a spouští a zastavuje a rozjíždí, kluk běží a mává, pan doktor nastupuje a vystupuje, až je spokojena režisérka a kameraman a jede se o pár metrů natáčet scéna s paní Apolenou. Toto je jeden z úryvků z natáčení scén do filmu Páni kluci.

Autor: ing. Zdeněk Bauer

Fotografie z filmu

     

Fotografie z natáčení filmu

     

Trať Velké Březno – Verneřice – Úštěk byla tři roky po natáčení, 27. května 1978, zrušena, a proto film „Páni kluci“ připomíná nezapomenutelnou vzpomínku na tuto krásnou lokálku vedoucí Českým středohořím.

Stanice Levín s drezínou MUV 69 v roce 1987 tedy 9 let po zrušení při trhání kolejového svršku Lovečkovice – Úštěk.
Zajímavostí je původní vybledlá cedule na skladišti (pozůstatek filmařů), kdy se stanice měla pro film jmenovat Zaječí,
ale nakonec zůstalo u Levína.

Složená kolejová pole na bývalém perónu ve stanici Levín z úseku Lovečkovice – Levín.

Fotografie z 24. října 1993, budova nádraží už vypadá spíše jako rodinný dům, po filmařích zůstalo okrasné bednění.

A takto skončila VLKAVA parní lokomotiva 310.134 neprovozní v depozitáři Technického muzea Brno – Líšeň.

Odkazy