5 technologických milníků entity Hepterida (a pár souvislostí)

Mírně inspirován článečkem „The five pieces of technology that defined my adolescence„, popřemýšlel jsem si nad svými zlomovými momenty, založenými na blízkých setkáních s dostupnou technologií časů dávno minulých. A vzniklo z toho „dzis“:

1.      První  hodinky (1984)

ČSSR: Slunce, seno, jahody

Svět: V dnes válkou poničeném sportovním komplexu v Sarajevu se konaly ZOH a v SSSR se často měnili generální tajemníci KSSS

Moje první hodinky (a jedny ze tří v mém životě – nikdy jsem si na tento doplněk nezvykl a etapa nošení hodinek u mne skončila někde kolem roku 1996). Skončily smutně, když jsem zadrhl páskem o koberec ve školní družině a roztrhl jej.

 2.      První  kalkulačka MR 5110 (1986)

ČSSR: Dostal jsem super sušenky z Hi5 ESO sámošky a naplánoval si, že v roce 2000 budu brát 10000 Kč měsíčně

Svět: Diego Maradona na MS ve fotbale v Mexiku „vstřelil“ finálový gól rukou a bouchnul Černobyl (čekuj).

 Naprosto okouzlující věc, navíc se solárním článkem! Byl jsem z toho unešen, podobně jako ze samonatahovacích dědových hodinek. Zde asi vznikl můj zájem o „soběstačné“ technologie nezávislé na externích zdrojích (čehokoliv).

Tato miniaturní, ultratenká, solární kalkulačka (která neupřednostňovala násobení před sčítáním) byla morálně nahrazena až poměrně sofistikovanou kalkulačkou Casio (…) o ca. sedm let později.

 3.      První walkman (1988)

Svět: MS v hokeji v (tehdy) zánovní hale Globen ve Švédsku. Moje první vzpomínka na Dominika Haška a Jaromíra Jágra.

 Klasický třítlačítkový, obludný (ale můj) walkman modré barvy a netrvanlivých sluchátek. Tehdy jediný dostupný model v naší zemi. Díky němu jsem se seznámil s Michaelem Jacksonem, Depeche Mode a dalšími. Bohužel se mi nepodařilo najít odpovídající obrázek na Googlu ani pod rafoninovanými řetězci „walkman shit“ a „komunismus walkman“. Nahrazen o ca. sedm let později o DOST pokročilejším walkmanem Sony (…).

 4.      První počítač (1990)

ČSSR: Boom junk food zvenku. Různý variace na Cola nápoje, limošky ve dvoulitrovkách a geniální tyčinka „Zoretka“ (čokoládová nebo vaječně-likérová… čoko byla lepší). Kanál OK3 a Michael Dudikoff, německý reklamy a Peep-Show.

Svět: ME v atletice, opět Sarajevo.

 První setkání s počítačem, který ovšem nebyl můj, bylo již v roce 1985. Na „předváděčce“ na naší základce Stanice mladých techniků předváděla hru „Bomber“ na železe s názvem IQ-151. Prvním počítačem v soukromém vlastnictví byl o pět let později hvězdný Didaktik M. Nahradil ho až o čtyři roky později počítač od Escomu (486-DX4).

 5.      První mobil (1998)

ČR: Volby po dlouhatánské době prohrála ODS a ke kormidlům přistoupila ČSSD.

Svět: ZOH Nagano 🙂

Trvanlivý model Siemens C10 s tarifem (kartou) Eurotel Go a telefonním číslem 606825938, který mě oslovil nejvíc z nabízených konkurenčních (obludných) přístrojů značek Philips Savvy (žlutej!) nebo Sagem cosi. Jeho předchůdcem byl (služební) Ericsson 6??? a nástupcem (služební) nesmrtelná, černá Nokia 5110.

 

A jak to máte vy?