Resuscitace polomrtvého Exchange Serveru 2003 na vSphere

Domnívám se, že třetí nejhotší věc na světě, která se může přihodit vám a vašemu Exchange serveru, je rozpojení mezi Exchange a doménovým řadičem (chcete-li vědět, co jsou první dvě horší, jděte do undergroundu). Vítejte na setkání s hepteridou u bronzové medaile.

Exchange nevidí doménu. Nechce tedy nastartovat Information Store a uživatelé nemohou používat mail. Situace ne zcela příznivá. Nicméně pokusme se ji řešit. Vše vypadá na první pohled chaoticky a pesimisticky. Exchange nepovolí reinstalaci ani odebrání, protože mu chybí data v IIS. A IIS je dutý jako bambus. Nejprve tedy bude nutné se zbavit dutého IIS, ale to až po přejmenování (např. na „mdbdataold“) a záloze složky „mdbdataold“, o kterou nechceme za žádnou cenu přijít. Kopie na jiný disk postačí.

 

Pokud je hotovo, pusťme se do reinstalace IIS. Zkontrolujeme, jaké komponenty máme doinstalované (ASP .NET, Enable Network COM+ Access, NNTP, a z IIS pak Common Files,  IIS Manager, SMTP a WWW Service) a odebereme ho ze systému. Pak jej znovu nainstalujeme a přeinstalujeme Service Pack 2 pro Windows Server 2003. Exchange Admin pak reinstaluje Exchange z instalačního média a aplikuje Service Pack 2 pro Exchange Server 2003. Mohou se vyskytnout problémy s instalací služby „Microsoft Search“, kterou Exchange využívá k full-textové indexaci (jak na obnovu, viz zdroje). Následná instalace Service Pack 2 by tento problém měla také vyřešit (před instalací je třeba server restartovat).

Zastavíme službu „MSExchangeIS“ a přejmenujeme nově vytvořenou složku „mdbdata“ na „mdbdatablank“. Pak přestěhujeme původní složku mdbdataold do adresáře s instalací Exchange a přejmenujeme ji na původní název „mdbdata“.

Teď nastartujeme všechny služby Exchange a podíváme se na výsledek.

 

A hlavně: ověřte, že máte skutečně správné instalační CD Exchange.

 

Procesy, které probíhaly na pozadí:

[Aplikační log]

EventID 2206, 2207 – Field Engineering, MTA database recovery successful

EventID 9905, 9906 – Monitoring, The MAD Monitoring thread initialized

EventID 2114 – Topology, WMIPRVSE.EXE – EMBEDDING (PID=2356). Topology Discovery failed, error 0x80040a02

EventID 125 – Configuration, No MTA Name was found

EventID 1121, 5000 – General, Error 0x80004005 connecting to the Microsoft Active Directory, unable to initialize the Microsoft Exchange Information Store service

EventID 1042 – General, Metabase update failed to read the Configuration namespace property from the domain controller. Error code is 80040a01

 

Underground:

Žebříček fatalit u mě jednoznačně obsazuje situace, kdy je Exchange na první pohled nadějný, ale na konci nervysrásajícího a spánekžeroucího procesu je zjištění, že jste právě přišli o veškerá data.

Hned v závěsu je prosté a rychlé zjištění, že nemáte data.

 

Zdroje:

http://www.msexchange.org/tutorials/Exchange_2003_Move_Mailbox_Wizard.html

http://www.msexchange.org/tutorials/Exchange-System-Manager-Domain-Controller-Selection.html

http://www.msexchange.org/tutorials/Remove-Exchange-server-entire-Exchange-organization.html

http://itknowledgeexchange.techtarget.com/itanswers/disjoin-rejoin-exchane-2003-server-from-domain/

http://support.microsoft.com/kb/833396 – jak odebrat Exchange Server 2003

http://support.microsoft.com/kb/316300/EN-US/ – MSExchangeDSAccess

http://support.microsoft.com/kb/320202/en-us – odstranění a reinstalace IIS

http://technet.microsoft.com/en-us/library/aa996598.aspx – disable mail for a mail-enabled user

http://support.microsoft.com/kb/319202 – neúspěšné vyhledávání v DNS službou AD replikace

http://support.microsoft.com/kb/154596 – konfigurace dynamického přidělení portů pro RPC (vhodné při problémech s replikací mezi doménovými řadiči)

http://support.microsoft.com/kb/875495 – kontrola a obnova USN

http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb124843(EXCHG.65).aspx – obnova služby Microsoft Search

 

Aplikace:

Microsoft Exchange Server Deployment Tools (http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?displaylang=en&id=7064)

 

Poděkování:

Děkuji za podporu, konzultaci a spolupráci panu Stanislavu Hánovi z firmy CDL Systém, a. s., stejně jako vynikajícímu customer managementu pánů Radima Šuka a Vladimíra Maruštíka ze stejné firmy J